אוי כמה קשה בבוקר

 

הרבה הורים לילדים עם קשיי קשב והתארגנות מתארים קושי גדול בהתארגנות בבוקר לקראת היציאה לבית הספר. כמו ששיתפה אותי אחת האימהות: " כל רגע אני צריכה להזכיר לה מה לעשות, היא חולמת, הכול הולך כל כך לאט, אני מאבדת את הסבלנות ואז נעשה לא נעים בבית, כל בוקר זה ככה…".

קודם כל אני רוצה להגיד שזה באמת קשה לאימא ולבת (במקרה הזה). ולהתחיל את הבוקר במתחים לא כיף לאף אחד. לפעמים המצב מחריף כאשר ההורה הוא מאד אקטיבי והילד חולמני, או להיפך וכל אחד זקוק לקצב אחר על מנת לפעול.

כל אחד ואחת מאתנו יודע איך הוא או היא כשהם קמים בבוקר – ערניים ונמרצים? אל תדברו איתי עד שלא שתיתי את הקפה? הכול ברגע האחרון אצלי? ככה גם הילדים שלנו, ובמיוחד רגישים הילדים שקשה להם לצאת מהשינה אל הבוקר, שקשה להם להתארגן בזריזות, שהמון דברים כבר מעסיקים אותם חוץ מהכנסת המחברת לתיק…

אז מה אפשר לעשות?

  • לא להפנות אצבע – להבין שאף אחד לא אשם ולא עושה בכוונה, יש פה פשוט חיבור לא נוח של קצב שונה, סגנונות שונים, סדר יום לחוץ והרבה מטלות בבת אחת

 

  • "מי שטורח בערב שבת…" – כן, כן יש לנו מה ללמוד מחכמים. ככל שמטלות ארגון התיק, בחירת בגדים, החלטה איזה סנדוויצ'ים להכין, תעשנה בערב שלפני, כך יהיה יותר קל בבוקר שלמחרת.

 

  • סדר בוקר ברור – בעיקר לילדים צעירים מומלץ להבנות סדר בוקר ברור ועקבי אשר חוזר על עצמו. זהו א-ב של הקניית הרגלים. מתי מתלבשים, רוחצים פנים ושיניים, אוכלים ארוחת בוקר מארגנים תיק, נשיקה לאימא… נסו להקפיד על סדר קבוע עד שלא תצטרכו יותר להתערב כי אתם יודעם מה כוחו של הרגל.

 

  • שנינו ביחד ו(אז) כל אחד לחוד – הרבה הורים עושים את הטעות שבה עד כיתה ה' למשל הם מארגנים לילד את התיק בעצמם ואז פתאום מחליטים שהוא גדול ויכול לארגן לבד… ואיך הוא ילמד? לכן אני ממליצה ללמד את הילד מתוך הדגמה ועשייה משותפת ואז בהדרגה להגדיל את החלק שלו או שלה ולהפחית את שלנו עד שהם עושים את המטלה לבד ללא קושי. האמת הזו נכונה למטלות רבות שעוד נדבר עליהן בהמשך.

 

ההמלצות האלה דורשות התעקשות, השקעת זמן ומחשבה אבל בסוף זה ישתלם גם לכם וגם לילדיכם!

 

Comments

comments

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>